Citrulín

Citrulín

Príspevokod užívateľa miroslav.kavcak » 14.02.2020

CITRULÍN
Citrulín je neesenciálna aminokyselina, čo znamená, že telo si ju dokáže samo syntetizovať. Vyskytuje sa najmä vo vodnom melóne, v ktorom bola prvotne objavená. Ďalej sa vyskytuje v tekvici, červenom melóne či uhorkách.

Je známa najmä ako súčasť rôznych NOčiek, teda prípravkov na zvýšenie oxidu dusnatého. Po užití citrulínu ho obličky premenia na aminokyselinu arginín, ktorý sa následne premieňa na molekuly oxidu dusnatého. Krvným obehom cirkuluje v celom tele. Oxid dusnatý pôsobí vazodilatačne, teda rozširuje tepny a žily tým, že uvoľňuje bunky hladkého svalstva lemujúce cievy. To má teoreticky za následok zlepšený prietok krvi do svalov a s tým súvisiaci lepší transport živín a kyslíka do svalov. To sa deje bez vyššej srdečnej záťaže. Zvýšenie hladiny oxidu dusnatého tiež pozitívne ovplyvňuje erekciu a znižuje krvný tlak.

Ďalšou funkciou citrulínu [je, že sa podieľa na močovinovom cykle a teda pomáha telu zbaviť sa toxického amoniaku. Amoniak je produktom metabolizmu bielkovín. Zvýšené hladiny amoniaku znižujú tvorbu glykogénu, čím sa brzdí tvorba energie, čo vedie k svalovej únave, keďže sa produkuje kyselina mliečna - klesá pH.

Neopomenuteľným benefitom je zvýšenie energetickej kapacity a zníženie únavy. Zvyšuje tvorbu a absorpciu kreatínfosfátu, ktorý je formou energetickej rezervy, čím telo dokáže efektívnejšie uspokojiť energetické nároky vznikajúce náročným tréningom. Citrulín znižuje únavu a podľa jednej štúdie dokonca o 40 % znižuje pocit svalovky. Až neuveriteľne znie výsledok ďalšej štúdie, kde v skupine cyklistov, ktorí pred dlhodobou jazdou užili 6 g citrulínu zaznamenali až o 66 % vyššiu koncentráciu rastového hormónu v krvnom sére ako u placebo skupiny. Sekrécia RH u ľudí byt fyzickej záťaže však nebola nijako ovplyvnená.

Prečo je suplementácia citrulínom efektívnejšia ako samotným arginínom ? Dôvodom je skutočnosť, že arginín sa nevstrebáva tak efektívne ako citrulín a na rozdiel od citrulínu je arginín v dôsledku arginázy v čreve hydrolyticky rozštiepený na močovinu a ornitín. Praktické skúsenosti zase ukázali, že jeho užívanie vo väčších dávkach nespôsobuje také gastrointestinálne potiaže , ako je to pri vyšších dávkach arginínu či ornitínu.

Najpoužívanejšou formou citrulínu je citrulín malát, čo je vlastne citrulín naviazaný na organickú soľ kyseliny jablčnej. Tu treba mať na pamäti, že 1,76 g citrulín malátu obsahuje 1 g citrulínu.

Za štandardne užívanú dávku s úmyslom pozitívne pôsobiť na kardiovaskulárny systém sa 3 krát denne užíva 1 g citrulínu, ktorý sa pre lepšiu využiteľnosť užíva spolu s jedlom. Na zvýšenie športového výkonu sa užíva 6-8 g citrulínu pred športovým výkonom.

Priznávam sa, že NO produktom som nebol nikdy naklonený. Prišlo mi to zbytočné. No keď som sa teraz pri písaní "reviews" hlbšie ponoril do tejto skupiny doplnkov výživy, musím uznať že majú svoje opodstatnenie aj pre mňa.
https://prohormony.sk/sk/p/citrulline-malate-250g
V prípade podozrenia, že niektorý užívateľ svojim príspevkom porušil pravidlá fóra, stačí príspevok nahlásiť a ja už zjednám nápravu.
Užívateľov profilový obrázok
miroslav.kavcak
Moderator
Príspevky: 2376
Dátum registrácie: 23.05.2011
Cash on hand: Locked
Bydlisko: Poprad
Poďakoval: 26 krát
Bolo mu ďakované: 234 krát


Návrat na "Výživa a suplementácia (zdravá výživa, stravovanie, rady ohľadom doplnkov výživy atď.)"

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 8 neregistrovaných