Pomôcky v lifte

Pomôcky v lifte

Príspevokod užívateľa bestial » 17.06.2009

Pomôcky v lifte

Tento článok sa zameriava na pomôcky používané v powerliftingu , či už na súťažiach alebo na tréningoch .Slúži na priblíženie problematiky pre ne-lifterov a laikov , nie ako inštruktáž pre ľudí, ktorí tieto pomôcky už používajú.

Slovnik

Raw – bez dresu
Support – pomoc od dresu
Lift – pokus (dvíhanie činky)
Touch – dotyk cinky pri benchpressy na hrudník
Lock (lockout)– prepnutie rúk pri tlaku , skončenie pokusu
Tension – napätie , ťah spôsobený bandami
Suited – pokus vykonaný v drese (rovnaké ako shirted pre benche)
ROM – Range of motion – rozsah pohybu


Suits

Dresy sú veľmi obsiahla oblasť a zaslúžili by si minimálne osobitný článok .

Dresy môžme deliť podľa materiálov :
- polyesterové
- rifľové
- canvas

Podľa vrstiev :
- jednovrstvové
- viacvrstvové

A samozrejme podľa cviku na ktorý sú určené :
- drepovacie
- Benchovacie
- „mrtvolovacie“ (niekedy sa používa otočený dres na drepy)

Pôvodne vznikli dresy ako prevencia proti zraneniam , avšak postupom času sa zmenili na pomôcku, zameranú prakticky len na zvýšenie maximálneho výkonu. Dres funguje na princípe pružiny, kde sa v negatívnej fáze materiál naťahuje (spolu s drtenim liftera :-D) a v pozitívnej fáze sa sťahuje do pôvodnej polohy čím dodáva support. Avšak dresy úplne menia techniku prevedenia cviku a je potrebné sa v nich naučiť cvičiť , preto veľmi rozšírená myšlienka „oblečiem si dres a „zabenčujem“o 40 kil viacej“ je viac ako scestná. Kvôli dresom sa zmenila nielen technika cviku ale aj cele tréningy, ktoré sú na to zamerané. Veľký rozdiel je hlavne v tom, že dres pomáha hlavne v spodnej fáze liftu a spolu so stúpaním činky support odchádza a vrchnú časť liftu preto musí lifter vykonať bez pomoci. Tu je hlavne využitie cvikov, slúžiacich na natrénovanie čiastočného rozsahu pohybu. Taktiež treba mať na pamäti, že dres sa sťahuje na úkor tela liftera takže krvavé podliatiny a prasknuté žilky v oku od tlaku krvi sú úplne bežným javom. Taktiež dvihnúť svoju raw maximálku raw je podstatne menej náročné ako dvihnúť svoju suited maximálku suited.
Dresy taktiež so sebou priniesli aj nove problémy : bez dresu sa nemohlo stať, že je problém pri benchpressu spustiť činku na hrudník , alebo pri drepe si sadnúť dostatočne hlboko. S príchodom dresov je však toto absolútne bežný jav.

Wraps


Alebo po slovensky bandáže , používajú sa na kolená a zápästia.

Bandáže na zápästia sú ochranná pomôcka , používajú sa hlavne pri benčovaní v drese , kde sa používajú veľmi vysoké váhy a hrozí zranenie zápästia.

Bandáže na kolena majú ochranný ale na rozdiel od zápästných aj výkonnostný účinok. Okrem toho, že je nižšie riziko zranenia kolena môžu pridávať do výkonu na drepe 10 až 30 kg , záleží od dĺžky , tuhosti , a štýlu namotania a štýlu drepovania.

Video namotavania bandazi :
http://www.youtube.com/watch?v=MCfruLGBv-0



Boards


Boardy slúžia na trénovanie špecifickej časti rozsahu benchpressu , za účelom dosiahnutia väčšieho výkonu v celom rozsahu (prakticky vždy sa jedná o shirted bench).
Boardy sú vlastne dosky , pričom 1 board sa rovná doske o hrúbke 5 centimetrov . Takto si teda vyberáme aký rozsah pohybu chceme cvičiť- používajú sa od 1 boardu do 5 až 6 boardu.

Rozdiel v technike je v tom že činku na board akoby položíme , to jest nie len ťuknúť a tlačiť , taktiež nepoužívame normálnu šírku úchopu ale CG (closegrip) to jest o dlaň užšie.
video :

http://www.youtube.com/watch?v=NYT9sQj0 ... annel_page

Celá táto finta je dobrá hlavne na to , že väčšina ľudí má nejaký mŕtvy bod cez ktorý Váhu nemôžu dostať , pre niekoho je to 10 cm nad hrudníkom , pre iného 20 , takto si môže nastaviť board na danú výšku , a vďaka skrátenému ROMu použiť väčšiu záťaž a zosilnieť.

Hlavne veľké využitie tohto cviku majú ľudia čo benčujú v dresoch, ktoré majú veľký support zo spodu , zospodu využijú support, ale od stredu dráhy po lockout im nepomáha nič a to vyžaduje veľa sily práve v tomto rozsahu.

Chains

Chains alebo po slovensky reťaze sú ďalšou pomôckou z klubu Westside barbel .Základná myšlienka je v podstate v tom , že ak napríklad spravím štvrtinový drep s 250 kg , tak cely hlboký drep na paralel spravím len s 200 kg , a tým pádom vrchnú časť liftu by som teoreticky mohol mať aj väčšiu váhu. A nato tu sú reťaze. Zoberme ako príklad benchpress : na činke máme 150 kg , zavesíme na ňu 40 kg reťazí , pri čom polovica leží na zemi a polovica je vo vzduchu , takže v vrchnej fáze liftu mame 170 kg činku , a keď sa dole dotkneme hrudníka, tak sa reťaze pomaly ukladajú na zem a pri dotyku máme už len 150 kg činku. Tým pádom sme maximálne zaťažení v každej fáze pohybu.


Bands


Bandy sú vlastne odporové gumy , počas cvičenia sa naťahujú a tým dodávajú odpor . Rozdeľujú sa farebne do kategórií podľa maximálneho odporu aký dávajú (15 kg , 36 , 54 atd.)

Ja mám napríklad bandy od tejto firmy :
http://www.ironwoodyfitness.com/fitness-bands.php

Používajú sa 2 spôsobmi : buď ako prídavná tension (zataz) na činku pri klasických cvikoch s veľkou činkou (rovnaký pricíp ako chains , hore väčšia záťaž ako dole, kde sú gumy uvoľnené). Je to avšak predsa len trošku iné , reťaze majú proste viac váhy , zatiaľ čo bandy „ťahajú“ - ťažko definovať. Taktiež sa však nemusí pridávať na činku len zo spodu, ale aj z vrchu to jest reverse tension , to jest bandy sú pripevnené hore a pomáhajú vám dole a hore nie , princíp je opačný, ale výsledok podobný.

Klasické použitie
http://www.youtube.com/watch?v=LgLbUubfhog

Reverse band :
http://www.youtube.com/watch?v=t5Z9wyNU ... re=related

Druhé vyzutie je cvičenie s bandami priamo bez činky , sú to teda hlavne doplnkové a rehabove cviky , výhoda je, že možnosti sú takmer nekonečné - stačí si vybrať čo chceme precvičiť a nie je problém vymyslieť si milión cvikov . Veľmi dobré hlavne na napumpovanie lakťov proti bolestiam alebo rôzne izolované cviky, ktoré je ťažko precvičiť klasickým spôsobom.

Autor : bestial
Naposledy upravil/-a bestial v 18.06.2009, upravené celkom 3 krát.
Už jen jedna další ampule
Ješte nás čeká sláva
Jednou nás to všechny zabije
No zatím to nakopává.

https://www.facebook.com/jan.michalov.trener
https://www.instagram.com/bestial_fitness/
Užívateľov profilový obrázok
bestial
Veteran
Príspevky: 2898
Dátum registrácie: 04.11.2006


Príspevokod užívateľa maxxxmato » 17.06.2009

dobra praca, powerlifting 4ever
Užívateľov profilový obrázok
maxxxmato
Príspevky: 849
Dátum registrácie: 23.12.2008

Príspevokod užívateľa KISSY41 » 11.12.2009

ja sa chcem spytat na tie banzade na kolena co su tie co vyzera jak elôasticky obvaz ... to sa moze davat aj na lakte? ... lebo mna pri niektorich cvikov boli v lakti tak ze by som to spevnil
KISSY41
Príspevky: 119
Dátum registrácie: 29.04.2008

Príspevokod užívateľa maxxxmato » 11.12.2009

ja sa chcem spytat na tie banzade na kolena co su tie co vyzera jak elôasticky obvaz ... to sa moze davat aj na lakte? ... lebo mna pri niektorich cvikov boli v lakti tak ze by som to spevnil
v tvojom pojati bandazi to ma od elastickeho obazu hodne daleko, keby si si namotal na lakte 2-2,5m bandaze az by si ich vobec domotal tak by si ich hned daval dolu, na lakte ak chces spevnit tak uplne super su PRO SPORT bandaze ale nie tie biele ale modre neoprenove, pouzivam a dost pomohli
Užívateľov profilový obrázok
maxxxmato
Príspevky: 849
Dátum registrácie: 23.12.2008

Príspevokod užívateľa KISSY41 » 11.12.2009

a nemas nato nejaky link?
KISSY41
Príspevky: 119
Dátum registrácie: 29.04.2008

Príspevokod užívateľa maxxxmato » 11.12.2009

a nemas nato nejaky link?
maju ich skoro v kazdej lekarni,..ale pytaj si neoprenove inak ti daju tie latkove
Užívateľov profilový obrázok
maxxxmato
Príspevky: 849
Dátum registrácie: 23.12.2008

Príspevokod užívateľa KISSY41 » 11.12.2009

ok dikes a kolko asi stoja? a pocet kusov v cene?
KISSY41
Príspevky: 119
Dátum registrácie: 29.04.2008

Príspevokod užívateľa maxxxmato » 11.12.2009

ok dikes a kolko asi stoja? a pocet kusov v cene?
sa mi zda ze okolo 20-30e za kus(nie par)
Užívateľov profilový obrázok
maxxxmato
Príspevky: 849
Dátum registrácie: 23.12.2008

Príspevokod užívateľa KISSY41 » 11.12.2009

fuha na 1 sk dost .... lebo tie natahovacie obvazy stoja asi 15 e na par a nie to nieco podobne ? ... ma to ten ucinok?
KISSY41
Príspevky: 119
Dátum registrácie: 29.04.2008

Príspevokod užívateľa maxxxmato » 11.12.2009

fuha na 1 sk dost .... lebo tie natahovacie obvazy stoja asi 15 e na par a nie to nieco podobne ? ... ma to ten ucinok?
hlavne ti zahreju lakte, urcite necakaj ze budes viacej nakladat,
Užívateľov profilový obrázok
maxxxmato
Príspevky: 849
Dátum registrácie: 23.12.2008

Príspevokod užívateľa KISSY41 » 11.12.2009

a to normalne mozem s nimi cvicit .. lebo niektore bandaze napr co obsahuju med tak iba v pokoji ucinkoju ci jak ...
KISSY41
Príspevky: 119
Dátum registrácie: 29.04.2008

Príspevokod užívateľa maxxxmato » 11.12.2009

jj mozes, je to v podstate len neopren a drzi ti teplo nic viac nic menej
Užívateľov profilový obrázok
maxxxmato
Príspevky: 849
Dátum registrácie: 23.12.2008

Príspevokod užívateľa KISSY41 » 11.12.2009

KISSY41
Príspevky: 119
Dátum registrácie: 29.04.2008

Príspevokod užívateľa maxxxmato » 11.12.2009

nvm z akeho materialu to je, ale za prve namotavat by sa mi fakt nechcelo, za druhe pride to a bude to neakabavlnena kktina,...ja by som do toho nesiel
Užívateľov profilový obrázok
maxxxmato
Príspevky: 849
Dátum registrácie: 23.12.2008

Príspevokod užívateľa KISSY41 » 11.12.2009

no lebo mam vlastne boli klb a ta bandaz mi az tak nespevni si myslim preto nieco ako namotavacka na kolena co pouzivaju lifteri ... tak to na laket aby mi to stiahlo nie ? neviem ako tak teraz neviem
KISSY41
Príspevky: 119
Dátum registrácie: 29.04.2008


Návrat na "Silový trojboj (sekcia pre fanúšikov silového trojboja)"

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 1 neregistrovaný